Opkomst Platformen in E-commerce
30 oktober 2019
Blijft Bol.com aan de top? Of gaat Amazon zijn marktaandeel verder vergroten? En worden ze in 2022 misschien wel #1 in Nederland?
Ik zie in ieder geval 2 dingen gebeuren:
- Grote webwinkels worden steeds groter, dit komt mede door hun platform opzet
- Internationale webwinkels betreden op korte termijn de Nederlandse markt
Ik laat je graag zien hoe de markt zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld:
- De groei van e-commerce stagneert. Waar de groei in 2013 nog meer dan 30% was, is deze in het afgelopen jaar nog maar 5%.
- De gemiddelde orderwaarde neemt af. In het afgelopen jaar is deze met 12% gedaald.
- Het marktaandeel van de top 3 webwinkels in Nederland wordt steeds groter. Bol.com, Coolblue en Albert Heijn hebben inmiddels 18% van de totale e-commerce markt in handen.
- Vergelijk je Nederland met de Duitse markt dan valt de 18% van de top 3 in Nederland nog mee. In Duitsland heeft Amazon inmiddels 46% van de totale markt in handen.
- Amazon heeft in Amerika 49% van de totale e-commerce markt.
- In China bestaat al 85% van de e-commerce markt uit 2 platformen: Alibaba en JD.
In mijn optiek zijn er 3 groeistrategieën:
- Aansluiten bij een platform
- Proberen te groeien binnen een nichemarkt of met een maatwerk product
- Of zelf een onderscheidend platform worden
Eén ding weet ik zeker: de e-commerce markt gaat in de komende periode gigantisch hard veranderen! En jullie zullen ervoor moeten zorgen dat je hier op voorbereid bent!
Mocht je hier nou meer over willen weten, download dan mijn whitepaper of neem contact met me op.
Terug naar alle blogs