Resello

Digital Strateeg en Product Owner a.i.

September 2020 – Augustus 2021

De uitdaging

Hoe kan Resello in een sterk veranderende markt voor blijven lopen op zijn concurrenten?

In de afgelopen 5 jaar is het belang van clouddiensten sterk toegenomen en door Corona is dit belang alleen nog maar sterker geworden. Daarmee neemt de druk op digitalisering van werkprocessen met clouddiensten van Microsoft, zoals Microsoft Teams, Office en Azure alleen maar toe.

Resello heeft een platform gebouwd die helpt bij het vermarkten, leveren, beheren en factureren clouddiensten om daarmee bij te dragen aan versnelling van digitale transformatie. Met aan de ene kant leveranciers van clouddiensten zoals Microsoft, Acronis en Vade Secure en aan de andere kant koppelingen met automation software voor facturatie en uitlevering van de clouddiensten.

De klanten van Resello zijn resellers van deze clouddiensten zoals Microsoft Service Providers, IT-resellers en hosters. Zij leveren deze clouddiensten via het platform aan veel verschillende organisaties. Kortom een platform dat moet voorzien in een verschillende behoeften voor meerdere doelgroepen.

Wat maakt dit een complexe uitdaging?

  • Meerdere doelgroepen die gebruik maken één platform: distributeurs, resellers en eindklanten
  • Complex landschap: koppelingen met vele leveranciers van clouddiensten en aan de andere kant automatisering van levering en facturering van deze diensten
  • Door een verouderde codebase en sterk veranderd doel van het platform moet deze worden vervangen

Het proces

Waar ik mijn bijdrage heb kunnen leveren bij een grote strategische keuze voor Resello

Research voor strategische besluitvorming

Resello stond voor een grote keuze: Zelf een eigen platform ontwikkelen of een platform inkopen

Om hiervoor een keuze te maken moest een gedegen onderzoek plaats vinden. Met mijn kennis over het ontwikkelen van nieuwe platformen help ik Resello bij het in kaart brengen van de stappen in dit proces, het onderzoek en het maken van functionele en strategische keuzes.

1. Inschatting impact bouw nieuw eigen platform

Samen met de lead developers en een aantal stakeholders hebben we in meerdere dagen de complete focus gelegd op het uitwerken van het nieuwe platform op hoofdlijnen.

Hierbij hebben we interviews gedaan met klanten en meerdere experts uit de organisatie en hebben we architectuurtekeningen en grote werkprocessen in flowcharts uitgewerkt. Om zo tot een gefundeerde lijst wensen en functionaliteiten te komen, die potentieel in het nieuwe platform moeten komen. Vervolgens hebben we een overzicht gecreëerd en deze globaal ingeschat, zodat we een beeld hadden van de doorlooptijd voor de bouw van een eigen platform.

2. Selectie potentiële partners voor inkopen platform

Internationaal zijn er meerdere aanbieders van cloud distributieplatformen voor resellers van onder andere Microsoft software. Deze hebben we uitvoerig onderzocht en gesproken.

Zo zijn we tot een longlist van 18 aanbieders gekomen die we hebben beoordeelt en uiteindelijk tot 3 potentiële partners gekomen. Deze partijen hebben we technisch en functioneel sterk onder de loep genomen en beoordeelt. De keuze is uiteindelijk gevallen op de partner met de meeste potentie en de beste match.

Het maken van de keuze

Geen eenvoudige keuze, want deze keuze bepaald de toekomst voor de komende jaren van de hele organisatie, daarnaast heeft het direct een grote impact op de werkzaamheden en de omvang van het bestaande development team.

Uiteindelijk is de keuze gemaakt om een samenwerking aan te gaan met een Amerikaanse platform aanbieder en heeft dit zelfs geleid tot een volledige overname van Resello door deze platform aanbieder: Pax8.

Implementatie Agile werkproces

Een backlog van 1300 tickets lang, zorgde voor een gebrek aan focus bij het development team. Daarnaast Het bestaande development team was door Corona ver uit elkaar gedreven en er ontbrak structuur in het werkproces.

Samen zetten we de schouders eronder en zijn we volgens Agile principes gaan werken. Dit heeft bijgedragen aan snellere en gestructeerdere oplevering van features de voorspelbaarheid van het team en bovenal aan de team tevredenheid.

Het resultaat

  • Gefundeerde strategische keuze
  • Verbeterde samenwerking in de teams
  • Geoptimaliseerd en gestructureerd backlog
©2021 Jeroen Heerema
Accepteer cookies Niet accepteren Jeroenheerema.nl gebruikt cookies en scripts van Google om je gebruik van deze website geanonimiseerd te analyseren zodat ik de functionaliteit en effectiviteit kan aanpassen waar nodig. Ook gebruik ik na aparte toestemming cookies en scripts die uw gegevens niet anonimiseren zodat zodat ik de functionaliteit en effectiviteit kan aanpassen waar nodig. Meer informatie kun je vinden op de Privacy Policy pagina.