Centraal Beheer Achmea

New business development manager a.i.

November 2019 – September 2020

De uitdaging

Hoe kan Centraal Beheer een succesvolle nieuwe dienst op gebied van Woningonderhoud lanceren?

Centraal Beheer heeft de ambitie om in 2030 de meest geliefde dienstverlener te worden. Zo ontwikkelden ze de Klushulp, Roadguard en Duurzaam Woongemak. In 2020 gaat de volledige focus op het woondomein en konden ze wel wat versterking gebruiken bij de ontwikkeling van een succesvolle nieuwe dienst op gebied van Woningonderhoud!

Mijn verantwoordelijkheden als facilitator en strateeg:

🎨    Ontwikkeling van Schilderonderhoud i.s.m. een team van specialisten en ZRVCS

🧪    Experimenten die helpen bij het begrijpen van de behoefte van de klant

📈    Uitwerking van het business model en de waardepropositie

🔎    Begeleiding van de partnerselectie

💚    Inzetten van de methodieken Design Thinking, Lean en Agile

👫    Aantonen van een Problem-Solution Fit en Product Market Fit

Het proces

Waar ik als strateeg en facilitator verantwoordelijk voor was

Empathize

We hebben ons verdiept in de frustraties en behoeften die consumenten en schilders ervaren bij het schilderwerk van een woning.

Dit hebben we op een gestructureerde manier uitgevraagd door middel van interviews. Zodat we er vervolgens achter kwamen waar wij deze mensen het beste mee kunnen helpen.

Ideation

Tijdens meerdere ideation sessies hebben we oplossingen en vernieuwende concepten bedacht die bijdragen aan het oplossen van de grootste pijnen van schilders en consumenten die hun woning willen laten schilderen.

Hieruit kwamen meer dan 40 concepten, die we hebben beoordeeld aan de hand van desirability, feasability en vailibility. Zodat uiteindelijk de best passende innovatieve concepten geselecteerd werden.

Experiment

Aan de hand van verschillende experimenten en prototypes hebben we verschillende concepten laagdrempelig kunnen testen bij consumenten.

Zo hebben we snel en met zekerheid kunnen vaststellen welk concept het meest bijdraagt aan het vinden van een betrouwbare schilder, kwalitatief schilderwerk en een persoonlijke klik met de schilder.

Build

Nadat we het concept hebben aangescherpt zijn we op zoek gegaan naar een geschikte partner.

Aan de hand van een shortlist van bedrijven hebben we een RFP uitgezet bij twee partijen die we uitvoerig gesproken hebben over mogelijke oplossingen. Uiteindelijk is hier een partnership met ZRVCS uitgekomen. ZRVCS is een platform voor diensten zoals schilderwerk. Samen ontwikkelden we verschillende online flows waarin de consument eenvoudig de prijs van zijn schilderwerk kan berekenen en een schilder kan vinden.

Het resultaat

  • Van 100+ ideeën naar concrete concepten
  • Van experimenten naar nieuwe propositie en business model
  • Partnerselectie en onboarding nieuwe partner


Mijn dank is groot aan alle mensen waarmee ik heb mogen samenwerken en hieraan hebben bijgedragen.

©2021 Jeroen Heerema
Accepteer cookies Niet accepteren Jeroenheerema.nl gebruikt cookies en scripts van Google om je gebruik van deze website geanonimiseerd te analyseren zodat ik de functionaliteit en effectiviteit kan aanpassen waar nodig. Ook gebruik ik na aparte toestemming cookies en scripts die uw gegevens niet anonimiseren zodat zodat ik de functionaliteit en effectiviteit kan aanpassen waar nodig. Meer informatie kun je vinden op de Privacy Policy pagina.