E-commerce teamlead a.i.
December 2018 – Juni 2019
De food retail transformeert, online speelt een steeds grotere rol en nieuwe spelers betreden de markt. Coop staat voor de grote uitdaging om daarmee te concurreren, door constant relevant voor haar gebruikers te blijven met een onderscheidende propositie. Samen, lokaal en betrokken.
De app die Coop in 2018 gelanceerd heeft, is succesvol mede door zijn innovatieve productscanner die met A.I. technologie producten herkent zodat je ze eenvoudig kunt toevoegen aan de winkelmand. Maar wat is nu de volgende stap om te kunnen concurreren met de dominerende grote spelers.
Hoe kunnen we een vernieuwende ervaring bieden aan onze gebruikers die naadloos aansluit bij hun behoeftes? Hoe kunnen we alle stakeholders binnen de organisatie betrekken bij deze nieuwe ontwikkeling?
Aan de hand van deze inzichten hebben we samen met E-commerce Manager Jop van Sommeren het doel en de ambities van de opdracht vastgelegd en ben ik aangesteld als ‘opdrachtgever’ van het redesign. De stakeholders zijn betrokken en het kernteam voor de ontwikkeling van de nieuwe User-Experience is vastgesteld. Samenstelling van het team; senior ux-designer, business analist, product owner, formule manager, online marketing manager en twee ervaren digital designers van Incentro.
Tijdens deze Design Sprint hebben we gewerkt aan de meest cruciale flow van de webshop: Hoe kunnen we het voor de consument zo eenvoudig maken om zijn boodschappen bij Coop te doen. Het ontwikkelde prototype hebben we getest bij èchte gebruikers wat zorgde voor mooie inzichten! Vervolgens zijn we met het kernteam volgens het Design Thinking proces aan de slag gegaan met het vervolg.
Het multidisciplinaire ontwikkelteam van Incentro was tijdens de designfase nauw betrokken. Dagelijks sparren we met front-end en back-end developers om de mogelijkheden in kaart te brengen. Aan de hand van een compleet werkend prototype sparren we met het developmentteam en wordt de basis voor een volledige Angular PWA front-end neergezet.
Jeroen heeft gedurende ruim een half jaar team e-commerce bij Coop versterkt op interim basis, in de rol van teamlead onsite. In deze rol was Jeroen verantwoordelijk voor de aansturing van diverse UX designers in een redesign project, voor CRO en de uitvoering van A/B testen en de coördinatie van andere webshop en app content.
Ik heb met veel plezier met hem samengewerkt door zijn aanstekelijk enthousiasme en prettige persoonlijkheid. Jeroen heeft een zeer brede kennis van het e-commerce vakgebied, is creatief en visueel zeer sterk onderlegd. Hierdoor weet hij zijn doelen goed te vertalen naar mooie, tastbare oplossingen en krijgt hij collega’s en andere stakeholders snel mee in zijn projecten.
Daarnaast is Jeroen een verbinder en inspirerende spreker, hij kan zijn ideeën goed overbrengen op een groep. Ik zou Jeroen voor ieder UX/UI of andersoortig design project aanbevelen, van ideegeneratie tot uitwerking en gericht op zowel B2C en B2B klanten.
Jop van Sommeren
E-Commerce Manager, Coop Supermarkten